Redovisningsbyrå i Stockholm – proffs på administration

Om du tänker starta ett eget företag ska du ta hjälp med administrativa uppgifter. Med en redovisningsbyrå i Stockholm får du ordning och reda på din bokföring.

Du och en kollega tänker starta eget företag. Tillsammans har ni utvecklat en produkt som ni ska tillverka och marknadsföra. Ni är båda tekniker och vill koncentrera er på att få er produkt färdig och börja sälja in den till potentiella kunder.

I era tidigare arbeten har ni inte sysslat med administrativa uppgifter som löpande bokföring med mera. Sådant har ekonomiavdelningen skött. Men i ett eget företag slipper ni inte undan. Ert bolag måste registreras hos såväl Bolagsverket som Skatteverket. Det finns en rad formalia som måste skötas, som utformning av bolagsordning, beslut om firmateckning, momsregistrering och mycket annat.

Ordning och reda med redovisningsbyrå

Du och din kollega beslutar er för att lägga ut administrativa rutiner på en redovisningsbyrå i Stockholm. Redan från början hjälper byrån till vid kontakter med myndigheter. Den löpande bokföringen sköter de och varje månad upprättar byrån ett periodbokslut. De lägger in kund- och leverantörsfakturor i sitt redovisningsprogram. Tillsammans med era utläggskvitton och med utdrag från företagets bankkonton bokför de alla transaktioner.

Varje månad ser de till att deklarera moms och sociala avgifter till Skatteverket. De bevakar att ni betalar skatter i tid och de skickar in kontrolluppgifter till Skattemyndigheten. I anslutning till att ert första räkenskapsår avslutas kommer byrån att upprätta årsbokslut med förslag till bokslutsdispositioner. Om ni väljer att ha revisor sköter redovisningsbyrån de flesta kontakterna med revisionsfirman.

Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi