Bokföring Stockholm – Rätt hjälp ger fördelar

Hur mycket tid lägger du ner på din bokföring i Stockholm och hur många gånger önskar du att du sluppit detta? För många företag blir bokföring ett slags ok. Man vet att man måste göra det – men man saknar kunskapen som krävs och begår av den anledningen dels misstag och dels så tvingas man även lägga ner mycket tid i onödan på projektet. Bokföring är något som måste skötas på ett korrekt sätt. Om fusk sker eller om oegentligheter upptäcks så riskerar man böter – eller i värsta fall fängelse.

Det handlar således om att korrekt bokföring i Stockholm är ett måste och att den måste skötas – men det finns samtidigt ingenting som säger att man själv som företagare ska ta hand om denna del av den egna verksamheten. Tvärtom: de flesta tjänar på att ta ett steg tillbaka, anlita en redovisningsbyrå och låta denna sköta allt från bokföring till annan administration inom företaget. Det är ett beslut som man sällan ångrar och här nedan följer några punkter som förklaring till detta:

  • Du betalar för mer tid. Det är den största fördelen. Ditt företag har en huvudsaklig syssla och det är på denna du vill – och ska! – lägga tiden på. Varje moment utöver detta kommer att stjäla både tid och kraft från dig. En timme med din bokföring innebär att du förlorar en timme på att exempelvis hitta nya kunder. Ett dygn har bara 24 timmar, eller hur? Genom att ta hjälp med bokföring i Stockholm så kommer du att få en möjlighet att lägga fullt fokus på att ta nästa steg och utvecklas i rätt riktning.
  • Du gör en investering. Att tid är pengar är allmänt känt och något som vi avhandlade i ovanstående punkt. Men, gällande professionell bokföring finns även en annan aspekt av investering. Hur mycket betalar du i skatt och finns det några avdrag att göra? Inte sällan så kan en redovisningsbyrå se olika detaljer som man själv – av naturliga skäl – har missat. Det kan innebära mer pengar till företaget och det kan innebära att man gör bättre placeringar av de pengar man drar in.
  • Du får en skräddarsydd lösning. Dagens redovisningsbyråer är mer flexibla och anpassningsbara gentemot kundens behov. Man vet att varje företag har unika förutsättningar och unika behov gällande administration och bokföring. Det är skillnad på en större koncern som har världen som spelplan och ett enmansföretag i Stockholm som sommartid säljer kaffe och glass, eller hur? Ditt företag och dina önskemål och behov står som grund till dne tjänst du får och betalar för gällande bokföring. En annan viktig sak är att det mesta idag kan ske löpande via nätet. Du behöver inte avsätta tid för en massa möten och släpa fakturor över hela Stockholm. Läs mer om bokförning på denna sida: bokföringstockholm.nu
Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi

Så kan en kurs i retorik lyfta din karriär

Retorik är en perfekt kurs för dig som vill kunna övertyga på jobbet. För dig som vill avancera i karriären är god retorisk förmåga ovärderlig kunskap.

Retorik är ett brett begrepp som handlar om hur du för fram ett budskap. Du kan som bekant säga samma sak på flera olika sätt, men även om betydelsen av det du säger är densamma kan du ha svårare eller lättare att övertyga mottagaren om ditt budskap beroende på hur du uttrycker dig.

Förmågan att övertyga med god retorik kan vara helt avgörande för hur du lyckas i karriären. Du kan ha helt briljanta idéer som aldrig kommer till genomförande bara för att du inte vet hur du ska snacka för dem. Genom att vidareutbilda dig inom retorik kan du maximera dina chanser att få visa framfötterna på jobbet.

Retorik – en bra kurs för dig som inte kan övertyga chefen

Fråga dina chefer om det finns möjlighet för dig att gå en retorikkurs inom jobbets ramar. Du som arbetar med mycket kundkontakter bör ha goda chanser för att få igenom ditt önskemål, med tanke på att du då inte bara behöver använda retorik för att lyfta dig själv – utan också för att lyfta hela företaget.

Och om du misslyckas med att övertyga dina chefer om att du borde gå en kurs i retorik kan du ge det ett försökt till. Och åberopa att deras nej i sig är ett argument för att du behöver vidareutbilda dig i konsten att övertyga.

Laddstation för företag när du värnar om dina anställda

Är du mån om dina anställda och miljön kan det vara värt att fundera på att investera i en laddstation till företaget. Det kan faktiskt göra en stor skillnad.

Något du bör tänka på lite extra innan du skaffar laddstation till företaget är om din laddare ska vara uppkopplad. Ska den ha en fast kabel? Behöver ladduttaget ett väderskydd? Det kan innebära att du behöver söka bygglov, vilket kan vara en seg och utdragen process.

Vill du att din laddstation ska ha belysning? Var ska den i så fall sitta? Hur tänker du dig att de som använder laddstationen ska betala? Kanske vill du investera lite till i en inbyggd lösning? Kanske behövs det ett påkörningsskydd? Det finns ju gott om drulliga förare ute i trafiken.

Laddstation för företag behöver installeras av en behörig person

Hur ska du nu göra för att fixa en laddstation till företaget? Varför inte överlåta det till de som älskar att ha med sådant att göra. En del företag åtar sig att sköta allt, från upphandling till installation. Du gör inget mer än att ge dem mandat och tala om vad du vill ha och hur du vill att det ska fungera.

Vill ha ytterligare hjälp kan det till exempel handla om skyltning vid och i närheten av stationen. Det kan röra sig om att sätta upp väderskydd och sköta driften. Allt är möjligt om du anlitar rätt företag. De extra tjänsterna kostar förstås en slant, men det kan det vara värt.

Publicerat den
Kategoriserat som Laddstation

Konkurs – så går det till

Hur fungerar egentligen en konkurs? Långt ifrån alla företag når de mål man satt upp och för många kan detta innebära att man drar på sig skulder som överstiger de inkomster och tillgångar man har.

Sker detta under en längre tid så kan det vara oundvikligt att ansöka om en konkurs. Man klarar inte av att betala skulder och fordringar till exempelvis leverantörer, affärspartners, kreditgivare eller Skatteverket och då blir konkursansökan ett faktum. Det kan även ske från motsatt håll där exempelvis en leverantör som inte fått sina pengar begär ett företag i konkurs. Oavsett vilket så sker en ansökan om konkurs till Tingsrätten.

Om det är Gäldenären – företaget som befinner sig i ekonomiskt obestånd – så brukar det fattas ett beslut redan samma dag. Är det däremot Borgenären – den som vill ha betalt – som lämnar in en konkursansökan så tar det längre tid innan Tingsrätten fattar ett beslut kring huruvida en Konkursförvaltare ska utses.

Konkursförvaltarens roll vid en konkurs

Den konkursförvaltare som utses av Tingsrätten är ofta en advokat eller en jurist och denne har som uppgift att, via några steg, förvandla konkursen till ett faktum. Först och främst så tar personen kontroll över företaget tillgångar så att ingenting exempelvis försvinner eller säljs vidare. Därefter så sammanställs alla skulder och alla tillgångar i konkursboet i en bouppteckning. Ett så kallat Edgångssammanträde ska också äga rum.

Där ska firmatecknaren intyga att bouppteckningen är korrekt och avlägger då en bouppteckningsed. Konkursförvaltaren ska även undersöka alla möjligheter som finns kring huruvida företaget kan rekonstrueras och drivas vidare i någon annan form. Om detta inte är möjligt så är nästa steg att sälja av alla tillgångar och använda de pengar som inbringas till att – i en given ordning – betala borgenärerna.

Ta hjälp av jurist vid konkurs

Om man befinner sig i en ekonomisk obalans eller i ett rent obestånd så bör man ta hjälp av en jurist vid konkurs för att se om det finns någonting att göra innan man beslutar sig för att lämna in en konkursansökan. Det kan finnas hopp, även om det ser mörkt ut och en affärsjurist sitter ofta på en kunskap som kan lösa upp knutar. Även om man beslutar sig för att lämna in en konkurs så kan hjälpen från en jurist vara nödvändig, både som stöd och för att se till att allt sker i enlighet med lagar och regler.

Publicerat den
Kategoriserat som Ekonomi

Dags att anlita en SEO byrå?

Har ditt företag problem med att få nya kunder? I så fall kan det vara läge att anlita en SEO byrå och få fart på affärerna igen. En SEO byrå arbetar uteslutande med att få företag att ranka högre på Googles sökmotor. Målet är att hamna så högt upp som möjligt och ju högre upp man klättrar – desto större chans är det att man växer som företag.

SEO – Search Engine Optimization – är idag ett väldigt stort område och det finns många byråer som erbjuder lösningar inom detta. Att det är stort har en logisk förklaring. Vi använder oss av Google nästan till allting – från att hitta tjänster, produkter och vidare till allmän information och fakta. Behöver vi någonting så är vi aldrig mer än att knapptryck på telefonen bort från detta och Google är ofta den plats där varje resa börjar. Denna sökmotor å sin sida rankar sidor efter vissa kriterier.

Många verkar tro att det handlar om slumpen att vissa sidor rankar högt medan andra inte alls syns. Vissa tror även att man kan köpa sig en hög placering. Det senare stämmer till viss del: du kan köpa annonser och köra kampanjer via Google Ads och hamna högst upp på varje sida – men i den organiska listan, den som kommer efter alla annonser, så handlar det om att en sida måste bedömas vara tillräckligt informativ och tillräckligt relevant för sökningen som skett. Detta bedöms av Googles avancerade algoritmer.

Den relevans som krävs för att en hemsida ska ranka högre skapas av en SEO byrå som dagligen lägger ner tid på att arbeta med texter, rubriker, videos, övrigt innehåll, länkar och mycket, mycket mer. Hela tiden så ändras också algoritmerna; vilket gör att man också måste vara på tå. Det som gäller idag kan vara ogiltigt och mindre intressant imorgon.

Hitta rätt SEO byrå

Det finns definitivt fördelar med att ranka högt på Google. Dels så innebär en topplacering fler klick och fler besökare på en hemsida. Vilket innebär fler affärer. En annan fördel är att de som besöker en sida de facto redan är intresserade av den tjänst man säljer – de har gjort en sökning på just detta, eller hur?

Istället för mer traditionell marknadsföring såsom exempelvis annonsering så kan man med fördel lägga pengar på en SEO byrå och genom detta få kunder hela tiden snarare än under vissa perioder på året – då annonseringen sker.

Genom att ranka högt på Google så skapar man också en digital närvaro och syns där kunderna finns. En SEO byrå kan även hjälpa till med exempelvis kampanjer via Google Ads och hjälpa företag att öka synligheten i olika sociala medier. Det finns nästan bara fördelar.

SEO Byrå – välj ett långsiktig samarbete

Nackdelarna handlar om urvalet. Som sagt, SEO är idag en stor bransch och det finns en varierande kvalitet mellan de företag som erbjuder tjänsten sökmotoroptimering. Vissa är väldigt bra, andra är betydligt sämre. En sak att tänka på gäller garantier.

Säger ett företag att man garanterar en topplacering inom x antal veckor så bör man dra öronen åt sig. Det går inte att garantera detta och om man lyckas få upp en sida väldigt snabbt så kan man nästan räkna med att någon typ av manipulation skett. Dessa upptäcks alltid och det brukar då innebära att man sjunker som en sten i sökmotorns indexering. Utlovas detta – var försiktig!

Bäst är att titta till historiken. Hur många företag hjälper man idag – och hur ser deras ranking på Google ut? Man bör även erbjudas en analys av vilka sökord som man ska ranka under och man ska kunna erbjudas löpande uppdateringar vad gäller exempelvis antal besökare varje månad. Kan man utöver detta även få hjälp med kampanjer via Google Ads så är det ytterligare en fördel. Kombinationen SEO – långsiktigt – och SEM – stötvisa, intensiva kampanjer – brukar bära frukt.

Skyltar med retrolook och tradition

En ny neonskylt med ett konditorinamn ser precis ut som en skylt från 1950-talet. Det är oftast ingen riktig neonskylt, utan retrolook, och förmodligen är det led-ljus som lyser i den.

Neonskyltar är fina, och många minns dem från sin barndom. Speciellt när man tänker på konditorier och kaféer minns man de där skyltarna där texten var snirkligt skriven i någon lysande färg. Man kan titta på gamla foton från staden förr i tiden, och där finns neonskyltar i mängder. Finns det sådana skyltar nuförtiden? Ja, det finns företag som tillverkar riktiga gammaldags neonskyltar, fast med ledljus i stället för neon. Det är en teknisk utveckling till det bättre.

Ledskyltarna har bra egenskaper

Man kan få ledljuset att lysa starkt, och ändå går det inte åt så mycket energi. En ledskylt är ganska billig i drift jämfört med traditionella skyltar. Det blir inte så varmt med ledbelysning, och det är en fördel med tanke på att en skylt lyser ganska många timmar i sträck. Sammantaget är en ledskylt mycket prisvärd. Du kan välja den i många olika varianter och utföranden, till exempel som en riktig, gammaldags neonskylt.

Om det är så att du har övertagit en anrik kaférörelse, servering eller butik, kanske du vill ha kvar atmosfären som man förknippar med lokalen. Det kan vara rödrutiga dukar, någon gammaldags inredning eller bilder med tradition som visar företagets historia. Du kan också beställa skyltar, och få en precis likadan neonskylt som den gamla, fast den är försedd med modern ledbelysning.

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

En roll som är svår att fylla

Kan du läsa av en person vid första mötet? Få den där klara bilden av hur personen är och vad du har att förvänta dig framöver? Då kanske du framgångsrikt arbetar inom yrket rekrytering?

Vad är det som skiljer sig mellan en chef och övriga anställda? Inom många områden är chefsrollen på ett företag i grund och botten samma som de övriga anställdas roller. En chef på ett laboratorium eller en bilverkstad kan ha börjat som vanlig anställd och senare tagit på sig chefsrollen. Men inom andra områden så är chefsrollen så pass specifik att det finns andra kunskaper än de som företaget arbetar inom. Men vad ska då en chef inom alla områden och utformningar kunna? Det ska vara en god ledare som kan motivera sin personal och som kan ha en övergripande blick gällande företagets ekonomi, framtid och kunder.

Hur man hittar rätt chef

Idag är det många företag som anlitar experter vid rekryteringar av chefsroller. Rekrytering av chef i Stockholm kan vara en mycket viktig och invecklad procedur där många olika steg krävs för att nå fram till slutkandidaten. Kriterier ska tas fram av anställande bolag så att rekryteraren vet hur annonsen ska utformas och vad man ska söka efter i ansökningar. Därefter finns det en mängd olika verktyg som används vid mer avancerade rekryteringar. Och de sker normalt innan man träffas för en intervju. Det kan vara personlighetstester och intelligenstester. Chefsroller är viktiga positioner och därför vill man hitta rätt.

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

Projektor för en perfekt lösning utan inköp

Att hyra projektor är ett smart alternativ när du behöver något tillfälligt vid en mässa, en konferens eller varför inte anordna en utomhusbio för kalaset? Bra teknik till rimlig kostnad.

En projektor kan vara ett dyrt inköp och speciellt om den bara används vid få tillfällen. Genom att hyra så slipper du besväret med att äga och underhålla samtidigt som du får service och support på köpet.

Använder du projektor till hemmabion eller som fast installation i konferensrummet så lönar det sig såklart att köpa, men vill du skruva ner projektorn varje gång det är en mässa? Kostnaden för att hyra är låg och genom att hyra så får du alltid nyservade kvalitetsmaskiner som passar för just ditt ändamål.

Teknikstrul som kan undvikas

När du hyr projektor så kan du anpassa projektorn för det specifika ändamålet den ska användas till. Vissa projektorer passar vid mindre montrar medan andra kan projicera bättre på längre avstånd.

Har du varit med paniken när alla deltagarna på konferensen väntar medan du byter lampa i projektorn eller fipplar med inställningarna? En stressande situation som enkelt kan undvikas med hjälp av support per telefon eller på plats av tekniker.

Teknikstrul är aldrig roligt men än värre när det handlar om viktiga möten, konferenser och liknande företagsarrangemang. För en kul filmkväll eller senaste cup-finalen så blir det mycket roligare med en stor duk än framför TV:n och behöver inte kosta skjortan.

Gör det enkelt för dig och hyr in en projektor med supportavtal för ditt nästa arrangemang. Läs mer om projektorer på denna sida: https://www.hyraprojektorstockholm.se

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

Identifikation i två steg

Vill du identifiera dina medlemmar genom fingeravtryck? Tror du att de går med på att vikten tillsammans med ett passerkort är det som talar om vilka de är? Vilket passersystem passar er?

Du går fram till passersystemet. Sätter ditt kort mot läsaren och hör ett pip. Lutar dig fram och låter en skanner läsa av ditt öga. Dörren klickar till och öppnas sakta. Så kan ett passersystem för er bostadsrättsförening i Stockholm se ut. Men ni kan även välja att använda er av fingeravtryck eller helt enkelt en kod. För kombinationen passerkort tillsammans med användarens vikt, kan fungera på ett gym. Men det är troligen inget som medlemmarna ser som okej. Om ni inte lägger in i systemet att det automatiskt ska dra ifrån tio kilo och uttrycka sin beundran efter varje vägning.

Risk för intrång

Om ni är en bostadsrättsförening som vill skapa extra trygghet för era medlemmar så är det klokt att ta bort alla nycklar och dela ut passerkort istället. Det är ett smidigt sätt att ge behörighet och även att ta bort den när det behövs. Behörigheter som gäller för alla dörrar i föreningen. På det viset kan ni exempelvis ge en tillfällig behörighet till föreningens bastu, när tid är bokad. Tillgång till cykelrummet, för de som anmält att de har cyklar. Och det går även lätt att ta bort en behörighet för någon som har flyttat eller ifall ett kort har tappats. En extra trygghet i en stor stad som Stockholm med förorter.

Publicerat den
Kategoriserat som Allmänt

Att hjälpa en vän i nöd

Att hjälpa sina vänner vill nog de flesta göra. Men det kan ibland vara svårt att veta hur. När din vän ska starta ett företag och ber om din hjälp får du gnugga tankebanorna ordentligt.

En god vän till dig behöver din hjälp för att kunna starta upp sitt företag på bästa sätt. Vad kan du bidra med, tänker du då? Det finns massor som du skulle kunna göra för din vän och dennes kommande företag. Kanske kan du finnas där och hjälpa till med goda råd och input? Det du också skulle kunna göra är att hjälpa vännen din med att göra reklam för det som komma skall. Reklam ska inte underskattas och särskilt inte när det gäller direktreklam. Det kan vara reklamblad som dimper ned i folks brevlådor till exempel.

Ta hjälp av ett tryckeri

Att kunna göra snygga flyers som ska ned i människors övriga post kan vara svårt. Det ska gärna vara något som sticker ut och som gör att de blir nyfikna på att läsa vidare och kanske klicka sig in på någon webbsida. Hur ska du göra för att få folk att uppmärksamma just din väns reklamblad? Att ta hjälp av en reklambyrå kan vara ett alternativ. Men någon som kan det här med att trycka saker, det är ett tryckeri. Det kan handla om allt från flyers till reklam på kläder. Ta kontakt med ett tryckeri som kan genomföra dina idéer för din väns företagsreklam. Det kommer definitivt att uppskattas av din vän i slutändan.

Publicerat den
Kategoriserat som Tryckeri